Förberedelser

Dagarna knatar på och nu är det bara 3 veckor kvar tills jag åker. Jag håller på för fullt med förberedelserna, både dom praktiska och mentala. Papi har köpt en resväska till mig som jag tror kommer fungera bra. Packlistan håller på att finslipas. Jag försöker tänka ut bra sätt att packa på. Och jag försöker vänja mig vid tanken på att jag ska vara borta ett helt år. Jag kommer åka hem och hälsa på någon gång emellan men ändå. Det blir ju en rejäl förändring.

Jag tänkte att jag skulle köpa presenter till barnen i familjen. Till pojken på snart 2,5 har jag köpt ett litet gosedjur men vad ska jag köpa till pojken på 4 månader?
Kläder känns dumt att köpa då jag inte vet vad för storts kläder föräldrarna vill ha på sina barn. Papi föreslog en leksak.. typ en skallra av något slag. Det kanske kan vara något. Eller jag vet inte.

I morgon åker min värdfamilj på semester och kommer hem dagen innan jag anländer. Jag är lite avis faktiskt^^

Förberedelserna fortsätter....

Kommentarer
Anna

Hej! Jag åker också till Tyskland som au pair, dock inte till Hamburg utan till Heide ca 10 mil därifrån. Jag undrade om du har några tips för vad man bör tänka på? Jag hade inte riktigt planerat att allt skulle gå så snabbt men nu åker jag om mindre än två veckor efter att ha fått kontakt med familjen den här veckan, så jag har inte riktigt hunnit tänka över om det är något man bör veta om. Mer än att ha pass och sjukförskringkort alltså. Hm, det här börjar låta som en rätt underlig kommentar men jag känner väl hur allt har rusat iväg med mig en smula... Så det vore kul att veta att det finns någon annan svenska där nere, även om det är en bit bort.

2009-02-28 20:09:20
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Hej igen!

Jag stannar bara i fyra månader och åker nu den nionde, så jag är hemma igen i mitten av juli. Egentligen skulle jag vilja stanna längre men till hösten ska jag tillbaka till Tyskland, vart vet jag dock inte än, för att jobba som volontär i ett år så det här blir lite av en mjukstart språkmässigt. Jag står mitt uppe i packlista och funderingar, turligt nog hade jag redan en stor väska som nog funkar, och så tittade jag in på arbetsförmedlingens råd gällande att jobba i Tyskland och blev förvirrad så det räckte och blev över. Att man skulle anmäla sig till myndigheterna, ha med ett personbevis på engelska och allt möjligt. Så jag tänkte att det var bäst att fråga någon annan som också skulle dit, för det är ju lite annorlunda att jobba som au pair än på ett företag eller så. Åker du också med Lufthansa? Jag är lite orolig för mellanlandningen i Frankfurt som jag tydligen ska göra, jag ser framför mig hur bagaget hamnar helt fel eller ännu värre, hur jag hamnar helt fel... men det löser sig säkert.

Det känns egentligen jättebra att åka, men ändå är det som sagt skönt att veta att man inte är ensam där nere. Mamman i familjen jag ska till pratar svenska så det är inte ens språket det handlar om utan mer vetskapen att man inte är ensam om att vara där, borta från sin vanliga omgivning.

2009-03-01 18:02:33
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Hallo!

Jag vet inte riktigt vad jag kommer jobba med för projekt, just nu håller samordnaren på att försöka para ihop mig med något. Någon sorts socialt arbete blir det i alla fall, med handikappade eller äldre eller något liknande. Jag gissar på att det kommer bli ett tungt år, men jag ser ändå fram emot det.

Det där med myndigheterna känns lite knepigt för min del, skulle jag stanna ett år vore det en sak men fyra månader... men jag ordnar det väl när jag kommer ner.

Det känns lite underligt att flyga en omväg, men det verkar ofta bli så, det var antingen Frankfurt eller Wien som gällde. Lite hopplöst att det ska vara så svårt att flyga den kortaste sträckan, men det gör nog ingen större skillnad ändå.

Jag har tur med familjen, mamman har bott och rest en del utomlands så jag tror att hon förstår känslan, sen har jag aldrig haft hemlängtan förr så jag hoppas att det inte kommer nu heller. Det känns lite lättare att åka när alla andra gör samma sak, även om de flesta flyttar för att plugga, det är snart ingen kvar ändå så då missar man inget om man åker... Jag behöver en andningspaus innan jag pluggar vidare, jag har ingen aning om vad jag vill bli så det känns bäst att avvakta. Vad har du sysslat med sedan studenten? Jag söker idéer från alla möjliga håll och kanter just nu :)

2009-03-02 11:33:17
URL: http://nyckel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0