Ett år har gått

22:a Mars 2009 - dagen då jag kom till Hamburg. Idag är det exakt ett år sedan.
Det är svårt för mig att greppa.
Det känns absolut inte som ett helt år. Ett år brukar kännas längre, mer drygt. Året har bara rusat förbi!
Om jag inte hade haft turen som klickat med en så bra familj, som vill ha kvar mig längre än vad kontraktet säger, så hade jag antagligen kommit tillbaka till Sverige nu i dagarna någon gång.
Men jag känner att jag har tagit rätt bestlut som stannar här ett tag till. Jag är inte redo för att åka tillbaka. Kommer jag någonsin bli det?
Jag har skrivit om förut, hur mycket bättre jag mår här, så varför skulle jag vilja åka tillbaka till ett ställe där jag vet att jag skulle må sämre?
Familj och vänner. Det är den svåra biten. Även om det finns ett hål i hjärtat för nära och kära, så lär man sig att leva med saknaden.
Jag vill vara kvar här. 

Jag är så himla tacksam för det här året! Jag har gjort saker jag aldrig gjort förut, träffat fantastiska personer, varit på ställen som jag inte ens hade en tanke på att åka till, lärt mig tyska. Tyskan är jag otroligt stolt över, måste jag säga. Jag har lärt mig ett språk. För ett år sedan kunde jag bara ord, några meningar och fraser hit och dit som jag lärt mig via Tokio Hotel. Att bilda en ordentlig mening på mer än 3 ord, på egen hand kunde jag absolut inte.
Jag kan inte varenda liten grammatisk detalj idag men det måste man inte göra, man gör sig förstådd ändå. Tyskarna går inte efter grammatikreglerna heller, precis som vi svenskar inte följer våra regler till punkt och pricka. Jag förstår vad andra säger och jag kan prata, kan föra en konversation.

Det fanns dom som inte trodde att jag skulle klara av ett helt år.
För det var ju inte sån jag var - som det så fint hette. Och jag kan väl hålla med om det, det var inte sån jag var. Då.
Men jag hittade mig själv här i Hamburg. Mitt verkliga jag.



04.04.09 - en av dom första bilderna på mig i Hamburg


Kommentarer
Sofia Vienna

Ååh, vad fint skrivet! Nu känner jag mig bara ännu mer motiverad att åka iväg!

2010-03-22 15:28:58
URL: http://sofiavienna.se
Amelie

Grattis på ett års dagen! ;)

Hurra för att hitta sig själv, växa som människa och hurra för att må bra! Det förtjänar du min fina fina vän. Vet hur det är med saknaden av nära och kära, det är verkligen skitjobbigt. Men - som du säger, man lär sig leva med det. Vet känslan av att inte veta när man ska kunna återvända också, jag får lite panik av tanken på att åka tillbaka till Skellefteå för att stanna där. :/

Anyhow, hoppas du har en fantastisk dag. :)

2010-03-22 17:07:40
URL: http://derlan.blogg.se/
Linda

Åh, jag blir tårögd.

Otroligt modigt att åka iväg så där. Så glad för din skull att du hittat rätt =)

2010-03-22 18:57:44
URL: http://stjarnstralar.blogg.se/
Danne

Tja zyrran:)



De va nog de finaste ja sett dig skriva....

Blir stolt över min lilla syster:)

Tycker du gör helt rätt som stannar, så länge de går...



Kram Brorsan:):)

2010-03-22 20:34:39
mami

jättefint skrivet gumman!! jag är stolt över dig=) men jag måste erkänna att jag saknar dig här hemma,men jag är glad att du är glad. det är det viktigaste av allt...puss o kram,mamma.

2010-03-22 23:33:26
sandra

blir så glad av detta inlägget. Vad jag läst och jag SVÄR att jag gått igenom HELA din blogg sedan du flyttade till Hamburg då jag själv är sugen på England. det har ju gått galant för dig och kul att du stannar lite till. men visst, det är en omväxling igen om det skulle vara så att du kommer hem till sverige igen. det är som ett mer än ett års semester. ett annat liv. Nya erfarenheter och Rutiner för det första. Grattis snäcka och det var kul o se dig igen i sthlm!

2010-03-23 00:38:26
URL: http://pandys-sandra.blogspot.com
Frida

Jag är STOLT över dig! Och lite avis, önskar jag gjort något liknande! Jag tycker du var/är stark och modig som bara chansa. Hela livet är en enda stor chansning. Man ångrar inte det man gjort, utan det man inte gjorde ;D Love you!

2010-03-23 18:19:29
URL: http://fridarask.blogg.se/
Maaary

Åh, så otroligt fint, jag fick värsta gåshud. Hur länge planerar du att stanna i Hamburg? Jag och en kompis kanske är på väg dit helgen den 8-11 april, dock bara prat om det so far. :)

2010-03-25 12:54:13
URL: http://vivalamarie.blogg.see

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0