En bra början

Jag har börjat jobba lite smått. Som timvikarie inom barnomsorgen.
Jag var på introduktion den 2:a Oktober och sedan dess har jag jobbat nästan 19 timmar och jag har pass inbokade måndag, onsdag och torsdag till veckan. Så innan månaden är slut är jag uppe i 26 timmar. Skönt med lite extra slantar när mammapengen inte är den bästa! Och i juletider dessutom.
Vissa dagar är det faktiskt skönt att komma ut och göra något annat, och inte "bara" vara mammaledig, även om jag kan få dåligt samvete över att vara borta från Liam när han bara är 9 månader, speciellt när jag jobbat 2 heldagar efter varandra. Men jag jobbar ju inte så mycket än, och jag kan själv bestämma vilka dagar och tider jag ska vara tillgänglig för jobb.
Jag har lagt om mina föräldradagar, så jag bara får mammapeng fredag-söndag. På så vis är jag alltid tillgänglig för jobb mån-torsdag, om jag skulle vilja. 
Skulle jag inte få några pass alls under en månad så blir det jäkligt snålt men jag räknar kallt med att få ihop några timmar i alla fall. Och denna månaden lyckas jag ju :)
Och vem passar Liam då, när både mamma och pappa jobbar? Det gör hans mormor som ställer upp så gott hon kan. Vi har sökt förskoleplats till honom men kötiden är 4 månader, så han börjar antagligen i Mars någon gång.
Hur jag ska göra med skolan är fortfarande oklart. Jag kommer jobba kvar i Vikariebanken tillsvidare, så jag kan försöka få upp min sjukpenninggrunande inkomst inför eventuella syskon till Liam.
Det är en bra början i alla fall.
 
 
En annan bra början är simningen. Som tyvärr varit liande dom senaste veckorna, dels för att sambon mer eller mindre har bott på sitt jobb på sistone och dels för att både Liam och jag varit förkylda.
Men jag får på mig jeans som jag har inte fått på mig sedan tidigt i graviditeten förra året. Så även om vågen kanske inte visar så stor förändring, så har det ju uppenbarligen hänt något i alla fall!
Heja!
 
 
 
 

Kommentarer
Luiza

Hej underbara Zara.
Vad skönt att lilleman är bättre nu, och att det "bara" var tredagars febern...

Åh, har du börjat jobba? Jag har verkligen ångest för den dagen. Det ska bli skönt att börja jobba och få in mer pengar, men jag vill inte separeras från min fina underbara unge...

Tack för din kommentar beträffande maten. Jag har himla svårt att veta hur jag ska göra med allt hela tiden. Men det blir majskrokar i veckan, det är en sak som är säker ;).

Du skriver lite om när Liam började sitta själv...Vet du, att jag har börjat nojja över det där, för Matilda kan inte det. Snart ska vi på 6 månaders kontroll och hon kan inte ens vända sig från mage till rygg och tvärt om...alltså, klart hon kan om hon vill, det vet jag, men det är inget hon gör på beställning...fan.
Hoppas verkligen det kommer snart...och att läkaren inte typ bara "nähä, då noterar jag här att hon är efter i utvecklingen"...

Ha en fin kväll.
Många kramar/
Luiza


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0