101 inlägg

Missade 100 gränsen^^

Ska snart hoppa in i duschen. Min storebror kommer och hämtar upp mig om en timme ungefär.
Han är hemma och hälsar på i helgen, så att han kunde träffa mig innan jag åker iväg till Tyskland. Vi är ganska nära och kan prata om allt med varandra. Jag kommer sakna våra långa telefonsamtal =/
Vi ska åka till farmor och farfar när han hämtat med. Sista gången jag träffar dom innan jag åker. Sen åker vi till mamma i eftermiddag och äter mat. Mhmm mammas mat! Bland det godaste som finns. Idag blir det skinkstek.. lyx ;)

Duschen kallar.

Strumpor med dödskallar som halkskydd!

Coolt va? ;)

Kommentarer
Anna

Det var faktiskt riktigt coolt, och framför allt roligt!

Jo, jag har också lyssnat på duetten med Kim Wilde och den är riktigt, riktigt bra. Just nu sitter jag här och småsörjer att jag inte hinner få tag på några Nena låtar att lägga in på MP3n innan jag åker, men jag kommer över det :)

Det lustiga med tyskan är att jag både tycker den är lätt och svår, jag tror att jag har rätt bra språksinne och ibland kan jag tycka att det exempelvis ska vara mir istället för mich, men jag har ingen förklaring på varför och så visar det sig att det är någon sorts undantag från de vanliga grammatikreglerna... Så jag hoppas att jag kan komma in i det bara. Men grammatiken är tuff, jag har också ett par böcker men jag kom fram till att det är lika bra att försöka känna in sig på det istället, en del grunder lärde jag mig ju i skolan och speciellt harangerna som styr dativ och ackusativ sitter kvar :)

Jag har försökt läsa på om Heide, men det finns inte så mycket att läsa om, och dessutom kommer jag ju inte att vara i själva Heide utan egentligen närmare en mindre ort vid namn Meldorf, men även dit är det ett par fem kilometer. Så jag antar att jag får lära mig det mesta och upptäcka hur det ser ut när jag kommer dit :)

2009-03-07 16:11:26
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag börjar också inse att en av de svåraste sakerna kommer vara att lämna min lillasyster, men jag vet inte varför det känns värre än att lämna föräldrar och vänner, vi förstår visserligen varandra väl, ibland nästan för bra, men hon har sitt eget liv och är själv borta mycket... Sen träffade jag en liten tjej idag som jag har suttit barnvakt åt några gånger och jag kände hur jag nästan började gråta när hon kramade mig och sa att jag inte fick åka... Det var en sådan sak jag inte riktigt var förberedd på.

Jag har jättesvårt att sova nu, jag bara tänker på saker jag borde/kunde göra och planerar alltifrån hur jag ska städa bokhyllan till vilka listor jag måste skriva. Det är lite jobbigt med tanke på att jag verkligen kommer att behöva min sömn, men det är väl så här det blir :)

För min del blev det en liten (tuggvänlig) bok med barnvisor á Imse vimse spindel samt en CD med några sådana visor till den mindre och en sagobok av Sven Nordqvist (han som skrev Pettsson och Findus) till den äldre. Men jag tror att de får åtminstone skivan gemensamt, det är ju lite lättare för mig eftersom jag ska tala svenska med barnen... Annars hade jag funderingar på någon sorts ratt-leksak som verkligen påminde om instrumentbrädan på en bil, med blinkers och allt... Lagom mycket ljud och saker att pilla på :) Jag gillar inte riktigt heller tanken på att köpa kläder, dels vet man inte vad de gillar och sen kan jag tycka att det är lätt att det blir antingen för mycket eller för lite. Det är okej om det är ett speciellt plagg, en tröja med en älg eller om man kommer från Norge kanske en lusekofta, då känns det mer passande. Men presenter är svårt... Föräldrarna får lite Åre choklad tänkte jag, med hjortron- och blåbärssmak vilket känns tillräckligt norrländskt :)

De bor som sagt på en gård, 200 ha tydligen, och har grisar och hästar. Jag vet inte om de har någon mer sorts djur också, men det var de två hon nämnde. Så jag ska framförallt ta hand om barnen när hon matar djuren, annars blir det lite stökigt för henne :)

Jag ser verkligen fram emot att åka, jag behöver komma hemifrån, inte för att det är otrevligt här, men det finns en gräns för hur länge man klarar av att gå overksam hemma hos föräldrarna och söka jobb efter jobb trots att det knappt finns något, och de få som finns har många sökande med betydligt större arbetslivserfarenhet. Sådana gånger känner jag att NV kanske inte var ett så lyckat val, men jag gillade det ändå så det var värt det :)

Så jag är uppspelt men samtidigt rädd, tänk om det går fel eller om de inte är så trevliga som de verkar eller... Alla möjliga negativa tankar som antagligen kommer göra att jag är försiktig till en början, men det gör nog inte så mycket. Jag tror ändå att det kommer bli kul, även om det så klart blir tufft emellanåt (som att börja halv sju varje morgon...) :)

Nu ska jag just till att packa ned det sista och sen ska jag antagligen försöka bli klar med min totala tokstädning och omorganisering av rummet. Varför blir den sortens arbete aldrig klart trots att det är så fruktansvärt energi- och tidskrävande? :)

2009-03-07 16:26:54
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anonym

Så underbart att ha en sån bror

2009-03-07 22:59:55
Anna

Egentligen känns det lite underligt att jag ska till en gård, men jag brukar fungera bra i alla omgivningar, vare sig det är en storstad eller ute på landet. Jag har väl inte så mycket erfarenhet av gårdar mer än några besök på en 4H-gård när jag var mindre, men det fungerar nog bra ändå. Jag trivs både i sammanhang där jag är omgiven av hus och människor och på platser där det är mer ensligt så jag gissar på att det går bra, man blir kanske så när man både gillar att prata och att läsa och promenera i lugn och ro ^^.

Jag hoppas verkligen att jag lyckas sova inatt, annars kommer det att bli ett par tunga dagar med tanke på hur lite jag har sovit hittills :) Den där rädslan att de skulle vara för bra för att vara sanna vill inte riktigt ge med sig, men om det visar sig att det är hemskt och fel och... allt sånt, då får man väl åka hem igen då.

De första dagarna lär jag definitivt mest observera och vara försiktig bara för att lära mig hur det fungerar i familjen. Sen kommer man väl in i det och börjar ta mer initiativ själv hoppas jag ;)

Det känns hur allt har lagt sig hemma också, hur de börjar prata om att det kommer kännas underligt när jag inte är här, och det känns skönt. Tidigare har det varit lite som att de har varit obekväma med att prata om det mer än lite artigt, som att det inte var någon större grej. Istället har det bara blivit lite tjat och så, men nu är det plötsligt öppnare och det njuter jag av. Kanske blir det så för att allt skedde så snabbt, det blev ingen tid att riktigt vänja sig vid tanken på att jag skulle åka innan jag redan börjat packa väskorna och pricka av punkter på listan... :)

Städning ja... Jag har gjort om hela grundordningen i mitt rum så för andra verkar det kanske bara vara lite mer städat än tidigare men för mig har det varit en rejäl genomgång av allt som legat i lådor osv. Nu är det bara garderoben som plågar mig... Men den får nog vänta till i sommar ^^

Jag tittar hela tiden på klockan och tänker "om ett dygn sitter jag på planet" och liknande... Det känns väldigt påtagligt just nu och tur är väl det ^^

2009-03-08 12:08:18
URL: http://nyckel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0