En typisk dag

En typisk dag för mig ser ut så här:

Kliver upp mellan halv 7 och 7, beror på hur många gånger jag snoozar. Jag brukade inte snooza förr men både Amelie och Sofie har lyckats dra mig över to the dark side.
När klockan närmar sig halv 8 så går jag ner till köket och gör B's frukost och packar ner den i hans ryggsäck som han tar med till kindergarten. Sen blandar jag i ordning hans mjölk, tar med flaskan och går upp och väcker honom när klockan är kvart i 8. Och det är först nu nyligen som han tillåter mig att byta och klä på honom. Innan så har mamman fått gjort det för att han har blåvägrat och bara legat och sparkat när jag försökt.
Sen vaknar mamman till liv runt 8.20. Då är vi på nedervåningen och leker lite innan det är dags för mamman att köra iväg honom starx innan 9. Jag stannar hemma och tar hand om den lille, E.
Jag får äta frukost medan mamman är borta men jag väntar alltid tills hon kommer tillbaka, så vi kan äta tillsammans :) det blir alltid müsli och juice... mumma!
Sen är jag oftast ledig fram till kl 14 när B kommer hem från kindergarten men ibland följer jag med och handlar, går ut och går med E osv. Eftermiddagarna ser olika ut för varje dag. Känns det som i alla fall. Igår tex gick jag och B och köpte glass i en nyöppnad glassbar i området där vi bor. Och andra dagar står det annat på schemat. Gå ner till älven och mata fåglarna, gå till lekparken, gå till zoo och ibland är vi bara hemma och leker, lyssnar på musik, ritar och allt annat som barn gillar att göra. Oftast är mamman och E också med.
När klockan närmar sig 18.00 så går jag och fixar kvällsmaten, det är en av mina uppgifter. Men lite bröd borde väl jag klara av att ställa fram ;)
När vi ätit klart kilar jag upp på B's rum och gör det redo... Tänder nattlampan, lägger fram ny blöja och pyjamas, vädrar lite i rummet och drar för gardinerna. Sen ser jag efter E medan mamman nattar B. Jag plockar undan efter kvällsmaten och ställer in.
Sen är jag ledig resten av kvällen, om det inte är något speciellt, som idag, då kom den hit en som gav mamman massage (hon har problem med ryggen) och jag såg efter E så att inte han somnade (mamman har ett sovschema för honom som inte jag förstår mig på men han ska inte sova tidigt på kvällen för då vaknar han übertidigt morgonen därpå)
När jag är ledig så kilar jag upp till mitt rum och slappnar av fram tv'n ett tag eller sätter mig framför datorn, innan jag lägger mig och som jag skrivit i tidigare inlägg så somnar jag oftast innan kl 22.

Något vi alltid dricker här, är Apfelschorle. Det är äppeljuice blandat med kolsyrat vatten. Låter inte så gott kanske och jag var skeptisk innan men det är supergott! Det finns att köpa färdigt men vi gör alltid vår egen.

Wow... ganska mycket text... grattis till den som orkade ta sig igenom den.



Apfelschorle



Kommentarer
Kiki

No no, det var inte för mkt text. Det är bara roligt att läsa vad du pysslar med. Låter iaf som att du har det finfint:)

Take care!

Oh, har du ätit Königsberger klopse än? haha! bara så du vet så är det fisk i köttbullarna.. jo det är säkert.. det är sardeller i :P

pusspuss

2009-03-31 21:58:24
Soza

låter som att du har det fin fint. hoppas allt är bra med dig bb! saknar dej!



pussar & kramar! ♥

2009-04-01 00:59:46
Anna

Haha, jag stötte också på Apfelschorle nästan direkt, men här är det treåringen som dricker det (till mammans förtret får de dricka det så mycket de vill på dagis ^^). Det låter ändå som att du har sköna dagar och har kommit in i allt riktigt bra. Just idag är jag klart avundsjuk, det finns så mycket som behöver göras här att jag har jobbat närmare tolv timmar istället sex... Lite tungt, men så beror det väl på vad man räknar som jobb också (gnälldagar som denna då bägge barnen vaknat på fel sida känns dock allt som jobb ^^). Jag har aldrig tänkt på hur vädret kan påverka allt så mycket men jag börjar bli beroende av solen för att få en bra dag :) Allt blir så mycket lättare när man kan vara ute och njuta ^^. När och hur ofta träffas ni au-pairer via Svenska Kyrkan i Hamburg? Jag funderade på om det vore möjligt att komma dit någon enstaka gång bara för att träffa andra au-pairer, eller om man bör kunna komma ofta för att gå dit (jag menar inte att följa med på utflykter och så utan bara att komma på en vanlig träff om ni har sådana ^^). Det börjar kännas lite ensamt här emellanåt (och extremt mansdominerat) och det dröjer fortfarande tre veckor tills min tyskakurs börjar... Men kul att höra att allt fungerar bra för dig och att B har börjat ge med sig ^^

2009-04-01 18:20:51
URL: http://nyckel.blogg.se/
KAJSA

Vad kul att läsa om hur det är att vara au pair i tyskland =D Hoppas att du har det toppen bra nu. Du verkar ju ha kommit till en bra familj =D

2009-04-01 20:59:35
URL: http://ekgc.blogg.se/
Linda (Strump)

Jag orkar absolut. Det är så roligt att läsa vad du är med om =D

2009-04-02 00:13:30
Sara (IDN)

Tycker också att det är skojj att läsa hur du har det. Skriv på och må väl! Kram. :)

2009-04-02 21:54:33
URL: http://saratimjan.blogg.se/
Cecilia

Apfelschorle är supergott! :)

2009-04-07 08:02:31
URL: http://cicii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0