SAS

Nu har jag nyss pratat med SAS. Glömde ju fråga angående bagaget när jag hade dom i luren sist.
Hur som helst så ska jag inte gå och hämta mitt bagage när jag landat i Köpenhamn, det sköts automatiskt. Och jag behöver heller tydligen inte ens checka in mig själv som jag trodde, utan kan gå dirket till säkerhetskontrollen.
Gött, med tanke på att jag inte har så lång tid på mig innan jag måste vara i gaten till flyget vidare till Hamburg.

Bokade buss till Stockholm i går. Så nu är nästan allt praktiskt med själva resan klart.

Och det är mer nervöst än någonsin!

Kommentarer
Anna

Jag förstår precis... På något sätt tror jag inte riktigt att jag har förstått att jag är i Tyskland om en vecka, och inte kommer vara hemma igen på fyra månader. Läkarlinjen är på 11 terminer, men jag tvivlar mer och mer på att det faktiskt är vad jag vill göra. Så jag avvaktar som sagt, jag är livrädd för just det du pratade om, att upptäcka en dag att man står där med skulder och en utbildning man inte vill ha. Men jag tror att jag börjar se vad jag vill göra, nu gäller det bara att ta reda på om det verkligen innebär det jag hoppas. Men det dröjer ändå till tidigast nästa höst innan jag börjar plugga igen, antagligen blir det inte förrän 2011. Fuhlsbüttel är den i Hamburg ja, men vad underligt... jag har läst om att de stänger på natten, men det kanske bara gäller själva flygen då. Om ett flyg dit är försenat omdirigeras det till en annan stad om det sker efter "stängningstiden". Men det är klart, när det är en så stor stad måste de väl nästan ha någon sorts vänthall öppen även på natten, även om inga flyg går eller kommer just då. Jag håller med om att flygplatser inte är så trevliga att tillbringa någon längre tid på... men jag har än så länge aldrig sovit över på en, så jag får väl se vad värdfamiljen säger om tiderna och det. Det vore jättekul att träffa dig i Tyskland någon gång om det finns möjlighet, vi får väl försöka höras av där nere. Jag vet inte riktigt hur mycket jag kommer vara vid datorn men jag kommer åtminstone att kolla min mail regelbundet, så det finns säkert sätt. Hur mycket kommer du att jobba per vecka? Jag har insett att jag måste vänja mig vid att gå upp tidigare än nu, jag börjar vid halv sju på morgonen där nere... men det ska bli kul!

2009-03-03 19:08:55
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag tycker precis samma sak! Även om det säkert skulle gå bra även utan fullt så detaljerade listor gör de mig säkrare och lugnare och då flyter allt mycket bättre. Har jag bara någon dag på mig att packa gör jag det ibland helt utan lista och det fungerar, men nu när jag har tid blir jag bara orolig att glömma saker om jag inte skriver ner dem och planerar allt.

Det känns mycket skönare att kunna pricka av saker på en lista, så att man är säker på att man fått allt gjort. Just nu stressar jag upp mig lite i onödan eftersom jag råkat göra två olika listor med saker jag måste ta itu med innan jag åker, bara för att den första inte var tillgänglig när jag kom på fler saker jag behövde ordna.

Ibland tror jag att jag skapar onödigt mycket bekymmer för mig själv, men det är inte som att det skulle bli bättre utan listor, jag skulle ändå oroa mig minst lika mycket :P

2009-03-03 19:13:16
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag håller med, 11 terminer är en mycket låång tid, jag vill hellre ta det i etapper och bestämma om jag vill fortsätta efterhand. Så tre år är okej, och sedan eventuellt en fortsättning om jag känner för det. Jag skulle tro att jag också hamnar på 5 dagar/vecka och ungefär 6 timmar/dag men det innebär att jag kommer ha större delen av eftermiddagarna lediga. Jag tror jag skulle jobba mellan 06.30-11.30 och sen 17.30-18.30 men vi ska väl se när jag kommer dit. Troligen ska jag också se om jag kan hitta en språkkurs, det känns som ett bra tillfälle att träffa andra och samtidigt komma in i tyskan ordentligt. Jag lär behöva det inför hösten... mina kunskaper är så fruktansvärt rostiga!

Japp, jag använder för det mesta samma mail som jag anger här (och på bloggen), jag har en annan också men den använder jag inte så ofta och mest bara när jag måste ange en adress i ansökningar och så (det låter alltid bättre med bara namnet i sådana fall, eller också är det jag som är snobbig :P).

Jag är också lite stolt över mig själv, att jag vågar åka och göra både det här och sen volontäråret och att jag ordnar så att det funkar... Det är spännande och lite skrämmande på en och samma gång :)

Nu är det tredje gången jag försöker posta den här kommentaren så jag hoppas att den går fram, och att inte de andra två gjorde det utan att jag märkte det...

2009-03-03 20:53:06
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag har egentligen världens skräck för att försöka få ner allt i min väska just nu... inte för att det är onödiga saker, men sommarskor och jacka och sånt tar plats. Så jag är helt med dig, det är fruktansvärt svårt att packa för att vara borta en längre tid. Det är på något sätt lättare om man ska på ett långt läger eller liknande, nu vill jag försöka ha med precis så mycket kläder att man utan problem alltid kan vara ren och prydlig även om man måste vänta med tvätten en dag eller två. Å andra sidan slipper man släpa med sig sovsäck och sånt, så det går nog på ett ut ändå :)

Jag tror att jag lär komma på en del jag inte tänkt på att jag borde ha med mig när jag väl är där, men jag försöker lugna mig med tanken att det alltid finns möjlighet att köpa det där, så det är nog lugnt (intalar jag mig).

2009-03-04 10:54:05
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag har egentligen läst en del tyska, från sexan och till första året på gymnasiet men jag måste medge att jag inte minns mycket. En del av känslan för det sitter i, och jag tror att jag minns mer än jag tror (även om grammatiken är usel), det påstod tyskan jag pratade med om volontäråret så nu ska jag bara lyckas övertyga mig själv också... Men en språkkurs vore inte så dumt alls, jag måste bara se om det finns någon som jag kan hoppa in på och jag vet inte riktigt på vilken kunskapsnivå jag ligger så jag vill se efter när jag är där.

Jag åker nu på måndag, 9/3 så nu har jag inte mycket tid kvar här hemma... :)

Åh, vad skönt att jag inte är ensam om det där med mailen! När jag såg de andras mailadresser som de angett till volontärorganisationen kände jag mig väldigt formell (jag brukar också kalla den min formella, eller officiella mail), men jag tycker det känns bra att använda hela namnet då. Dels låter det professionellt och dels känns det logiskt vilket gör det lättare för folk att minnas (även om jag inte vet hur många gånger folk blir osäkra på stavningen :)).

Jag har också haft något av en personlighetsförändring (varför låter det negativt när det, som i det här fallet, är något väldigt positivt?). I somras reste jag själv ner till Taizé i Frankrike för att träffa en tjej jag lärt känna bara en månad tidigare och den resan gjorde att jag växte något otroligt. Jag har väl alltid funderat på att resa och så men också varit lite feg, eller kanske osäker, även om jag inte velat visa det utan alltid försökt hitta ursäkter för att slippa berätta att jag är rädd. Volontäråret överraskade de flesta även om jag pratat en del om Tyskland redan tidigare. Au pair hade jag nog funderat på och pratat om länge, men själv trodde jag inte riktigt att jag skulle våga, så nu känns det toppen! Nu ska jag bara försöka ta itu med vad jag själv egentligen känner inför att plugga vidare, det är något som alla verkar förvänta sig av mig och jag kommer antagligen att göra det, men jag vill att det ska vara av rätt orsaker och inte på grund av vad andra kan tänkas vilja :)

Hm, jag är verkligen ovan vid att använda smileys... Jag går upp så mycket i vad jag tänker skriva att jag helt missar det tills jag inser att man annars kan misstolka en del och tänka att jag är negativ när jag egentligen är positiv. Men jag lär mig, sakta men säkert ;)

2009-03-04 11:09:15
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag håller på att packa just nu, så jag planerar att se efter vad som går i och inte och sen får jag väl plocka ut saker som inte får plats helt enkelt. Min stora plan är att bli klar med packningen i så god tid som möjligt, på söndag vill jag att allt ska vara ordnat så att jag kan slappna av inför måndagen. Jag lär vara på resande fot i många timmar så det kommer behövas, mitt tåg går kring fem på morgonen och sedan blir jag hämtad på Hamburgs flygplats på kvällen vid sju, så det blir en riktigt lång dag :)

Just det där med sommarskor irriterar mig lite, jag börjar också fundera på att köpa ett par där nere för de tar upp så mycket plats och jag vill ha med mig mina löparskor också... Nåja, jag får helt enkelt se vad som får plats. Tanken på att få ner vinterkappan i väskan på hemresan är... något jag helst undviker :) Har jag tur kan jag kanske lämna den och sedan försöka få tag på den när jag kommer tillbaka till Tyskland i höst, annars måste jag ju få plats med den på den flygresan med... Vad bekymmersamt allt packande är! Tur att målet med den är roligt :)

Jag har tur att ha allt samlat på samma ställe i och med att jag bor hemma hos mina föräldrar, så det är ett stressmoment mindre. Men jag tror att du lyckas pussla ihop det, att du redan har börjat planera allt så noga är ju jättebra!

2009-03-05 18:59:05
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag är lite nyfiken, är det något annat tyskt band än TH du fastnat för? Jag lyssnar också på dem, och jag gillar musiken även om jag lyssnar på mycket annan musik också. Min lillasyster gav mig deras låtar när jag blev intresserad av tyska igen och deras texter är riktigt bra att lära sig uttryck med hjälp av. Jag tänkte att du skrev om hur du åkte till Tyskland med några kompisar för 1,5 år sedan för en konsert men var det TH då eller var det ett annat band/artist? Själv gillar jag några låtar med die toten Hosen, vilket visar att även konstiga tyskalärare kan ha god smak :P Ein bisschen Frieden kommer jag dock aldrig att tåla...

Jag tänkte mig också alltid att åka till USA, eller Storbritannien, som au-pair. Aldrig till Tyskland, men nu kändes det roligare. Engelska kan jag ju redan, tyskan lär jag glömma bort om jag inte gör något som det här och jag vill kunna tyska :) Egentligen vet jag inte riktigt varför... Efter att jag läst klart kursen i ettan sa jag att jag aldrig ville syssla med tyska igen men ett eller två år senare råkade jag se min lillasysters tyskabok och började bläddra lite i den och helt plötsligt började jag längta efter att lära mig tyska ordentligt. Mycket underligt egentligen, men jag gillar det :)

Hm, jag vet inte hur det kommer sig att jag aldrig blev bra på att använda smileys... Det blev visst inte så ^^ Men när någon annan använder det får jag alltid lust att använda det i mina svar också, så nu försöker jag lära mig :)

2009-03-05 19:08:20
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Jag börjar snart också bli sugen på Hamburg, alla pratar så väl om staden att jag verkligen vill dit. Jag träffade en kille i somras som kom därifrån och han älskade den verkligen, jag blev helt fascinerad av hur han pratade om den... Som det ser ut kommer jag väl att vara tio mil därifrån nu och till hösten kanske tjugo mil bort, fast den gången åt sydväst istället :)

Jag är också jättesugen på Tyskland som sagt, fast det är inte maten som lockar. Den oroar mig tvärtom lite eftersom jag är vegetarian sen fem år tillbaka och dessutom gillar att äta rätt hälsosamt med mycket fullkorn och grönsaker, helst utan så mycket mjölkprodukter förutom till frukost. Men alla säger att det inte ska vara några problem så det ordnar sig säkert, kanske har jag bara haft otur att träffa tyskar som råkar älska kött och grädde :P

Jag hade lite tur att få tyskaboken jag hade i nian efter att jag slutade då de skaffade nya böcker, så jag har försökt läsa lite i den för att träna upp tyskan (men jag har inte kommit särskilt långt). Sen köpte jag några tyska pocketböcker (som är jättesvåra upptäckte jag...) och kom över Kalle Anka pocketar på tyska. Sen har jag som sagt också använt mig lite av olika låttexter, särskilt Tokio Hotel och die toten Hosen har varit bra :)

Rammstein är ett band jag inte riktigt kommit på huruvida jag gillar eller inte. När jag är arg eller full av energi kan det passa jättebra, men annars vet jag inte... Nena! Det var lite kul, jag sökte efter henne på Spotify så den senaste veckan har jag lyssnat en hel del på henne, och jag gillar det! Tidigare hade jag bara hört 99 Luftballons och visserligen gillat den men inte orkat kolla efter fler på youtube. Jag blev lite överraskad att hennes senaste skiva kom 2008, jag var helt fast i att hon var en 80-talsartist... men jag gillar hennes musik!

2009-03-06 21:19:51
URL: http://nyckel.blogg.se/
Anna

Just nu börjar jag bli ett nervvrak. Idag fikade jag med kompisarna och sa hejdå bara för att inse att vi kanske inte ses på flera år... Sen börjar jag känna att det mesta är packat, om det inte hänger på tork eller så. Jag börjar kort sagt vara färdig och det känns som att det har gått FÖR lätt, allt får plats utan problem och det bekymrar mig lite... Jag hade förväntat mig mer krångel. Så nu försöker jag komma på om jag missat något ^^

Jag misstänker att det kommer bli massor med intryck för mig med, men eftersom jag kommer en måndagskväll kommer jag ändå inte att börja med någon kurs förrän tidigast veckan efter och det känns rätt skönt eftersom det dessutom lär vara en bit dit med tanke på att jag kommer bo på en gård. Kommer du att bo i själva Hamburgs centrum eller i utkanten?

Hm, just nu funderar jag på vad jag ska ta med till barnen, en kille på 10 månader och en på 3 år... Du råkar inte ha några tips? Jag var ute och letade idag och funderade på någon sorts bok på svenska eftersom mamman vill att jag ska prata svenska med dem, men jag vet inte. Det är svårt att hitta någon som känns helt rätt eftersom jag inte vet om de gillar att sitta och lyssna eller inte :)

Nervös är som sagt ordet, jag sitter med andan i halsen halva tiden. Särskilt som jag hela tiden inser att det finns saker jag borde ordna med, som att se till att jag har recept och kan få ut medicin när jag kommer hem eftersom läkaren har semester då... Alla såna saker är lite jobbiga eftersom jag är hemma bara under semestersäsongen och sedan åker iväg för ett år. Jag börjar nästan känna att det vore skönare att inte komma hem alls, men det måste jag om allt ska gå ihop. Dessutom skulle det annars bli ännu fler papper som måste fyllas i, och det har jag inte tid med :)

2009-03-06 21:28:52
URL: http://nyckel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0