Montag

Gårdagen var väldigt intressant. Koncentrationslägret... ja.. vad ska man säga? Det var kusligt att gå omkring där. Det gick rysningar längs ryggraden hela tiden. Det var ett ganska stort läget och det tog kring 3 timmar om man skulle hinna se allt, vilket vi gjorde. Jag tog en massa bilder, jag lägger upp dom när jag har tid.
Jag hade inte varit och kollat på ett koncentrationsläger innan och vet inte om jag vill åka till ett igen. Det var intressant men bara tanken på vad som har skett på platsen en gång i tiden, så många som dött där. Läskigt.
Vi var och kollade på Sachsenhausen, som inte var ett utrotningsläger, utan främst ett arbetsläger.
Lägret ligger mitt i en stad... typ. Det bor människor precus vid kanterna av lägret. Där hade jag inte velat bo. Bo vägg i vägg med ett gammalt koncentrationsläger kan inte vara någon hit. Och tänk vad mycket det ska spöka där =/

Dom andra au pairerna var hur snälla som helst! I alla fall dom som åkte i samma minbuss som mig^^ Jag pratade inte så mycket med dom i den andra minibussen. Alla i gruppen har varit här olika länge. Den som varit här längt gick precis in på sin 13:e månad och den som varit här kortast tid (innan jag kom) gick in på sin andra månad.
Bilfärden tog 3 timmar enkelresa så vi hann prata en hel del och dom flesta verkar ha samma humor som jag och är öpnna för nya människor :)
Det är au pair-träffar varje söndag men dom träffas utöver det också ibland. Jag bytte nummer med några så vi får väl se hur det går^^


Jag tror B har accepterat mig och har insett att jag kommer vara här ett tag. I morse gick det hur bra som helst, jag hade hand om hela morgonprocessen själv och mamman fick en liten sovmorron innan det var dags att köra B till kindergarten.
Regnet verkar vara över för tillfället och solen skiner idag! Fåglarna kvittrar och det springer omkring en ekorre på gården. Vår vår :)

Oh, jag har redan varit här en vecka! Veckan har gått otroligt fort och jag tycker att jag har anpassat mig bra :) Ingen hemlängtan än ;) Fast... sitta och tjata en massa skit med Sofie vore ju inte så dumt =/
Jag var riktigt stolt över mig själv igår. Jag fixade att kolla upp tunnelbanelinjerna och vilja jag skulle ta, vart jag skulle byta osv. och jag hittade hem i mörkret igår kväll! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0