Kom vår, kom

Igår var det riktigt soligt ute. Jag passade på att ta mig en liten promenad längs älven. I min mp3 spelades Volbeat, som har blivit lite av mina favoriter dom senaste dagarna. Jag slog mig ner på en bänk och tänkte en massa. Ibland är det skönt att bara få vara ifred och ta itu med sina tankar.
Solen värmde och jag kunde slappna av.
Det blåste ganska mycket vid älven så hoppas inte att min förkyldning som börjar bli bättre tar omtag och jag sjuknar till igen. Det vore typiskt i sånna fall.

Idag är det också soligt och skönt. Inte lika soligt som igår dock men det blåser i alla fall inget :)
Om en liten stund ska jag gå upp till mami och äta mat. Mhhm mhm mhm!


Jag i solen



Underbart

Kommentarer
Anna

Ah, här har det också varit soligt och skönt idag (fast det blåser jämt!)^^

Japp, cirka 10 mil från Hamburg torde jag vara (enligt google maps är det visst närmare 12 mil, jag börjar älska den där avståndsuträkningsfunktionen ^^), så du minns helt rätt.

Hm, jag tänker mig också att jag borde få en depp-period efter ett tag, när jag var på informationsträff inför volontäråret sa de att januari brukar vara en väldigt tung månad, julen likaså eftersom man då varit där i 3-4 månader och allt börjar kännas invant. Har jag tur blir det kanske en smula förskjutet för min del eftersom det just i den vevan (efter ca 4 mån) blir väldigt mycket att göra här med skörden, de jobbar visst ofta i skift dygnet runt då så jag lär ha fullt upp om jag stannar... :)

Familjen hittade mig genom www.findaupair.com där jag hade en profil, men de kontaktade mig via facebook och sedan skedde allt via mail. Eftersom allt är inom EU är det inte heller så svårt i och med att vi har den "fria rörligheten" mellan länderna. Sen har en bokhållare (eller liknande) i och med att de har som ett företag så han hade kollat upp det lite. Allt vad det gäller lön och arbetstider har vi diskuterat och beslutat mellan oss, men jag måste kanske se till att anmäla mig till myndigheterna om jag nu ska stanna, sen måste skatteverket och försäkringskassan i Sverige också få in en anmälan men först måste jag bestämma om jag vill stanna längre eller inte.

Det känns faktiskt inte så illa att åka utan en agentur i ryggen, jag har ju inte skrivit på något kontrakt så om jag skulle känna att det inte fungerade för mig kan jag helt enkelt åka hem igen. Det är ju inte så långt eller så svårt ^^ Hade jag velat resa utanför EU hade jag utan tvekan ordnat en agentur.

Oj, jag tänker ständigt på det där med att stanna eller inte... Jag trivs ju bra här men frågan är om det kommer att vara så i framtiden med, det är ju klart avsides och ibland lite ensamt kan jag tro (särskilt på vintern). Jag tror att det är det mamman har känt, det finns ett klart mansöverskott här på gården och tydligen är det då ännu värre under skörden ^^ Jag brukar inte göra någon större skillnad på män och kvinnor men nu börjar jag göra det... Eftersom de jobbar mycket med djuren och allt innebär det att mamman ordnar all mat, handlande, ärenden och lek med barnen. Det är imponerande hur hon har klarat det... Tala om organisationsförmåga! :) Att de sen inte heller äter på helt bestämda tider i och med att det beror på vad de har att göra gäller det att se till att maten håller sig varm trots att det kan gå timmar mellan att de olika personerna äter lunch...

Jag tror att det ändå är bättre efter ett år, tjusningen borde ha lagt sig lite och man kan ju alltid komma och hälsa på ibland. Efter fyra månader är allt fortfarande lite spännande och intressant (inbillar jag mig ^^) och särskilt jobbigt blir det om jag sticker när det är som mest arbete på gården... Jag insåg inte riktigt hur egoistiskt jag tänkt när jag lade upp mina planer, jag hade på något sätt tänkt mig att barnen väl bara anpassade sig direkt till att man försvann. Men det fungerar definitivt inte så ^^

2009-03-18 18:13:35
URL: http://nyckel.blogg.se/
jenny

Snacka om att de är skönt att de verkligen är påväg nu att bli sommar igen. Kändes som att de inte skulle bli någon sommar i år när de varit så mycket snö.<3

2009-03-19 12:01:23
URL: http://thebigtowngirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback
RSS 2.0